image003

Parfymens makt

Coco Chanel skal ha sagt at en kvinne som ikke bruker parfyme ikke har noen fremtid. Jeg kom på dette sitatet på tampen av det gamle året. Med tanke på alle de nye utfordringene jeg står ovenfor i 2016, er jeg nå på jakt etter et knippe dufter som skal utstråle makt, styrke og inspirere til kreativitet. For duft har effekt. Tenk deg en verden uten?

De fleste minner du har, vil som oftest forbindes med en lukt som brått kan gjenkalles ved at et snev av den sniker seg inn i neseborene dine helt plutselig. Duftenes makt. Lukten av jul er for de fleste uløselig knyttet til pepperkaker, mandariner og grantre. Nyttårsaften lukter kanskje mest av brent fyrverkeri. For meg er det disse to parfymene som gir meg den rette stemningen.

Ambre Eccentrico


Denne parfymen fra Giorgio Armanis Privée La Collection er en hyllest til akkorden amber og duftnotene kanelbark, prunol og modne ferskener. Sammen med blant annet ristede tonkabønner, vanilje og patchouli skulle hjertevarmen være sikret.

Seville-A-LAube-LArtisan-Parfumeur

På nyttårsaften skal jeg iføre meg denne sensuelle duften av appelsinblomst som sammen med rosa pepper, lavendel og et friskt pust med sitronblader vil gjøre kvelden til en vill dansefest.

En av de eldste parfymene vi vet om skal visstnok være laget av Moses, instruert av Gud. Parfymen inneholdt Myrra, kanel, calamus (en stråtype) og cassia (kinesisk kanel) blandet med olivenolje. Egyptiske prester blandet krydder til ofring og til balsamering av sine døde. Og romerne uttrykte sin sans for luksus med rikelige doser parfyme der de til og med sov på madrasser stappet med roseblader. Arabiske alkymister på 1200-tallet er kjent for sine subtile blandinger og er regnet for å være blant de første moderne parfymørene. Utallige mer eller mindre vellykkede parfymer har siden sett dagens lys. Kvinner har forført menn, menn har forført kvinner. Parfyme har blitt en kunstform, en vanskelig sådan. Likevel har kjendiser og kommersielle aktører pumpet ut parfymer i hopetall, noe som har bidratt til at mange mindre nisjemerker har fått fotfeste for de mer kresne og mest interesserte. De som er ute etter noe unikt, noe som ikke alle har tilgang til. Vi vil ikke lukte det samme som alle andre lenger, som på 80-tallet da alle ville ha Yves Saint Laurents Paris eller Cacharel sin Anais Anais som er min favoritt og som fremdeles minner meg om ungdomstiden.

anais-anais-by-cacharel

Noen foretrekker fremdeles å bruke én eneste parfyme hele livet, duften har blitt en del av identiteten deres uansett anledning, uansett humør. Jeg er ikke en av dem. Jeg har mange parfymer, og ønsker meg flere. Duftene uttrykker mitt humør, og kan være tilbehøret til et antrekk, et subtilt hint til kjæresten eller en varm omfavnelse til mine døtre. På vei inn i det nye året skal jeg svøpe meg inn i parfymer som gir meg kraft og styrke, selvtillit og fokus. Mange av de store kommersielle parfymehusene har moderne, sterke kvinner som sine talskvinner. Det er trendy å uttrykke selvtillit, og det kommuniseres av Cara Delevingne for Yves Saint Laurent, Cate Blanchet for Giorgio Armani og Julia Roberts for Lancôme. For ikke å snakke om Keira Knightley som speedbåtsjåfør i kjent James Bond-stil i sin siste reklamefilm for Chanel.

Cate Blanchet Si

Mitt 2016 fortjener en dramatisk entré á la Tom Ford. Etterfulgt av parfymen Le 15 fra nisjehuset The Different Company. Sistnevnte duft henvender seg til gudene med en ode til den tradisjonelle myrraen. Vi er tilbake til parfymens opprinnelse der duftene skulle fremkalle gudenes velvilje, og jeg kunne saktens trenge en liten dose englevakt dette året.

Tom Ford Noir

le_15

Godt nytt år!

Foto: Produsentene