SPREKENHUS26185-2

Strukturert kaos

Alexander var bare 19 år da han ikledd hvit legefrakk blandet arganolje i brune flasker nede i kjelleren sin på Frogner. Han var en av de aller første til å kaste seg på arganbølgen og hårproduktene ble en suksess. Dette var i 2010. Nå er Alexander blitt eldre og Sprekenhus-konseptet større.

— Vi har laget et konsept som vi er utrolig stolte av og som vi kan stille oss hundre prosent bak både med tanke på utformingen og ingrediensene i produktene, forteller Alexander en tidlig morgen over en kaffekopp på det nye møtestedet for gründere i Oslo, Sentralen.

alexJeg har fulgt Alexander siden starten av hans karriere og skrevet jevnlig om hans produkter i Costume. Imponert over en 19-åring som bestemte seg for å lage hårprodukter fra Norge. Visste han hvor vanskelig det var å konkurrere med store merker som Redken og L’Oréal Professionel? Antakelig visste han det, men ga blaffen og kjørte i vei.

—Jeg har en far som er veldig eksentrisk og som alltid har sagt til meg at jeg må følge magefølelsen min. Det var troen på at jeg kunne få det til som drev meg.
Det første produktet Alexander laget var en hårolje basert på arganolje. Videre utviklet han sjampo og balsam som ble solgt hos de fleste Adam & Eva frisørsalonger. Det ble en suksess. Min nesegruse beundring for den unge gründeren ble ikke mindre da han etter et par år bestemte seg for å lage parfyme. Jeg var skeptisk, parfyme er ekstremt vanskelige greier og man går på skole i årevis for å bli parfymør. Jammen fikset han ikke det også, på sitt personlige og litt sære vis. Parfymen Panta Rei er fremdeles en favoritt jeg jevnlig bruker, og navnet på parfymelinjen Courage My Love inspirerer meg rett som det er.

—Jeg har alltid vært interessert i å skape det være seg musikk eller film. Jeg har et stort uttrykksbehov og får faktisk uttrykt meg gjennom produktene. Den rene og ryddige designen til produktene hjelper meg til å rydde opp inni meg også. Produktene skaper på en måte orden i kaoset.

Nå satser Sprekenhus på å erobre hele hjemmet ditt med sitt minimalistiske design fylt med kvalitetsprodukter basert på arganolje. Med håndsåper, håndkrem, og kroppskremer med tilhørende marmorbrett utvider sortimentet ut av badet og inn på kjøkkenet. Ryktene sier at det er duftlys på vei også.

DSM38380
Håndsåpe og håndvask som gjør seg på benken er nye produkter fra Sprekenhus.

Alexander har fått med seg søsteren sin, Josefine, på laget. Hun har utdannet seg i utlandet i likhet med Alexander, men valgte å jobbe noen år innenfor finans før hun besluttet seg for å alliere seg med lillebroren.

— Nå er det spennende å bruke den erfaringen jeg har opparbeidet meg på å videreutvikle Sprekenhus sammen med Alexander, sier Josefine.

Hun stiller høye krav til fornybare og bærekraftige produkter, noe som Alexander har fått høre fra sidelinjen under hele produksjonsutviklingen.

— Man skal kunne bruke luksusprodukter uten at det skal gå på bekostning av den verdenen vi lever i, påpeker Josefine.
— Vi kan skape løsninger som er bra både for oss og for miljøet uten at folk skal behøve å fornekte seg noe. Det er jo det som skaper fremskritt her i verden, fortsetter Josefine ivrig.

Etter at Josefine kom på banen har konseptet blitt spisset, og produktene videreutviklet. Nå ser søskenparet for seg at Sprekenhus skal bli et livsstilsbrand, ikke bare et hårmerke. Distribusjonen skal begrenses, og produktene skal oppskaleres og få et mer luksuriøst uttrykk.

Alexander og Josefine er glade for at de nå er to. — Det hjelper å være et team, sier de.
Søskenparet Alexander og Josefine er glade for at de nå er to.
— Det hjelper å være et team, sier de.

— Det handler om å skape en følelse hos kundene våre som overgår det dagligdagse. Du skal føle deg bra når du er i kontakt med produktene våre. Vi har produkter som er skapt for velbehag og glede, påpeker Alexander.

Når det nå skjer så mye for Sprekenhus er søskenparet glade for at de er to.
— Vi stoler på hverandre og vet hvor vi har hverandre, det har vi tenkt å bruke som et fortrinn. Denne prosessen har kostet mye blod, svette og tårer. Varemerket er nå etablert i god ånd, og uttrykket vi har skapt vekker interesse i utlandet. Vi har gått på så mange smeller, og er glade for alt vi har lært mens vi har vært ganske små. Nå er vi klare for å gå inn i en ny fase, sier Alexander.

En bit av utvalget til Sprekenhus.
En bit av utvalget til Sprekenhus.

Sprekenhus får ny nettside i disse dager samtidig som produktene kommer i hyllene til den eksklusive konseptbutikken YME i Oslo.

Foto: Alle bildene er fra Sprekenhus selv.